Saturday, April 30, 2011

Első utunk a 2-es táborba. / Our first trip to #2 Camp

Bakancs nélkül visszatérve a alap táborba
 Gál László beszámolója a 2011. április 27-30. közötti idöszakról, benne az első út beszámolója a 2. táborig.
Gál's report about the period of 27th-30th of April, including the story of first trip to #2 Camp.





27-én már biztosan tudtuk, másnap reggel neki indulunk első utunknak a nagy hegyek lábához. Az  indulás előtt szerettem volna még anyagot küldeni, de nincs elég villamos energiánk. A felhős idő miatt a szolár keveset termel, az aggregátorunk, amit a hordárok leejtettek még mindig üzemképtelen. Várjuk az alkatrészeket.
 Khumbu jégesés felfele menet.
Úgy döntök, lemegyek a legközelebbi településre, Gorakshep falucskába. A település mindössze 4-5 kis szállodából áll. Itt elsősorban az alaptáborba látogató trekkingeseket szolgálják ki. Abba bíztam, valamelyik helyen tudok villamos energiát vásárolni. Sajnos a hotelokban is a felhős idő miatt kevés villany volt. Az óránként 2000 forintnak megfelelő áron sem tölthetek.
Az 1-es tábor

Az egyik szálloda ablaka alatt aggregátort próbáltak indítgatni. Ez közvetlen a GSM torony alatt volt. Örömmel segítettem, bízva benn, hogy siker esetén tölthetek én is a számítógépembe. A vadonatúj gép elindítása majd két órába tellett. Terveim szerint másfél órát tölthettem volna lent. Persze ilyenkor nem számít az idő, első hogy beszélhessek a szeretteimmel.
Végül úgy alakult, teljes sötétségben mentem vissza az alaptáborba. Szerencsére az út fejlámpával jól követhető volt. Igaz néha meglepődtem, mikor lámpa nélkül szembejött egy jakkaraván, vagy hordár. Még a hold sem világított.
A Halgatás Völgye.

A vacsorámat már melegíteni kellett.
Kiderült, az aggregátor tulajdonosa, a Spanyol expedíció orvosa. Ő másnap jött fel az alaptáborba. Gondoltam erre a kapcsolatra remélem, soha nem lesz szükség.
Vacsora után siettem aludni.
Reggel kicsit lustán, a második turnussal 9 óra körül indultam a Khumbu jégesésnek. Szép időnk volt, nem túl meleg. Egyre meredekebb jéglejtőket kellett leküzdeni. Biztonságot sugall, veszélyesebb lejtőknél, hasadékoknál mindenhol ott a fix kötél. A jégletörés közepétől már felettem meredeztek a hatalmas jégtömbök. Ez a lépések gyorsítására késztetett volna, de örültem ha nem sokat csökkent a tempó. A látvány csodálatos lett volna, ha a kimerültségtől nem csak a lépésekre koncentrálok. A jégtömböktől nem látszik a lejtő vége. Ez még jobban kikészít. Ahány sherpát kérdezek, annyiféle időt mondanak az 1-es táborig. Néhány hasadékon lefektetett létrán kelünk át. Lassan elkezd csökkenni a meredekség. Bíztató jel. Felértem a Halgatás Völgyébe.
A 2-es táborunk 6400 méterem. Háttérben a Lhotse csúcsa.

Az 1-es tábort csak nagyon közelről látom meg, mert egy kis völgyben van. Innen normál tempóban már csak 3 óra a 2-es. Kizárt, hogy a Khumbu jégesés után még tudok normál tempót tartani. Elterveztem, ha elérem az 1-est, hatalmas pihenést, kajálást tartok. Tehát betoltam egy energia gélt, és 2 dl teát. Az 5 perces rihenő után nekiindultam. Kinéztem távol egy repedést, gondoltam ott tartom a következő piálást. Volt még 3 dl italom. A GPS-el néztem a magasságot, de az aggasztóan nem változott. Folyamatosan 6000 métert mutatott, miszerint még négyszázat mennem kell. A kis lejtés ellenére éreztem, hogy felfele megyek. Mégis hátra van még 400 méter szint.
Khumbu jégesés 1.

Kiderült a vastag felhő miatt a GPS nem lát műholdakat. De én megláttam a 2-es tábort. Nagyon-nagyon messze, de látom. Közben előkerült a legnagyobb hasadék, legalább 10 méter széles. 5 tagú létrát toldtak össze az áthidalásához. Jobról-balról egy kötél, mellyel egyensúlyozhatok. Az egyikre rákattintom a karabinerem. Elég későre jár, nem sok embert látok. Ha lebillenek, vajon mikor jön erre valaki aki felhúz? Nekiindulok. Ahogy haladok befele egyre labilisabb. A közepén megremeg a létra, sikerül visszahozni. A végéhez közeledve gyorsulnak lépéseim. Szinte kiugrom a jégre. Megvan. Már csak 5-ször kell megjárnom.
Khumbu jégesés 2.

Megyek tovább a tábor fele. Magamban mondogatom nem jéghasadékokat látok, azok színes sátrak. Annyira oda koncentrálom az erőmet, hogy nem bírnám ki, ha távolabb lenne. Lassan-lassan kimért lépésekkel, de közeledek. Már egyértelműen kivehetők a sátrak.
A tábor az Everest lábánál áll. Csodálatos helyen. Felhő és napsütés váltogatja egymást, a kettő között hatalmas hőérzet különbséggel. Állandóan öltözni-vetkőzni kell. Azt hittem nem lehet rosszabb, de ezt tudni kell a hegyek közt, hogy soha nem igaz. Feltámadt a szél, és elkezdte hordani a havat.
Már elértem a tábort, mire abbamaradt. A sátrak aljánál mentem be, és kerestem a többieket, akik előttem felértek. Elcsukló hangomra a tábor felső részén jött válasz. El sem akartam hinni, hogy ideértem.
Az alaptábor, a Khumbu jégesésről.

Gyors sátorállítás, mire végeztünk Zsolt olvasztott havat teának. Forró tea. Csodálatos. Mire besötétedett már a hálózsákban voltam. Mécs Lacival osztoztunk a sátron. Éjszaka a derekam alá ruhát raktam, mert a polifon hidegnek bizonyult. Egész jól bírtam az alvást 6400 méteren. Többször felébredtem éjszaka, de vissza tudtam aludni. 8 óra körül öltöztünk fel. Ekkor a magas hegyektől még nem láttuk a napot, elég hideg volt.
A konyhánk üzem közben. Készül a momo.

Olvasztás, tea, és indultunk lefelé. A sátorban hagytunk ételt felszerelést. Miután kibújt a nap, hamar melegedett az idő. Az 1-esig hamar leszaladtunk. A Khumbu már keményebb volt. Siettünk a nagy jégtömbök alól mielőbb eltűnni. Lefele már többször előkerült a fényképezőgép. Az alaptábor közelében az utolsó lépésekkel még a lefele úton is harcolni kellett. „Hazaérve” a forró ital után a bakancsot levetni volt a legnagyobb gyönyör. Délután 1-kor értünk le, de aznap már nehéz volt mást csináltatni velem, persze az evést kivéve.
Reggeli kávé.

Következő utunkon a 3-as tábort szeretnénk felépíteni. Legalább 2 napot pihenünk az alaptáborban, de az indulás az időjárás jelentéstől is függ.
Holnapra nagymosást gondoltam, csak úgy unaloműzésnek.

1 comment:

  1. Szépek a képek, és biztos az idő is hamar megjavul majd! Gyönyörű gyilkos napsütés! A szelet nem lehet lefényképezni...
    E

    ReplyDelete