Wednesday, April 13, 2011

Repülés a hegyek közé, Kathmandu - Lukla - Our flight toward to mountains

Luka repülö tér
2011. április 13. 13:31 zulu  - Gál László helyszíni beszámolója a repülő útról /
Mr. Gal's hot report about the his flight from Kathmandu to Lukla
( English version pls. see below )

Korán keltünk, hajnali 4 órakor. Szobatársam Kelemen Feri viccelődik, Nepáli szokáshoz híven az 5 órai indulásból lehet még délután 1 óra is. Bíztam benn, hogy nem lesz igaza.
Sovány reggeli után a teljes felszereléssel, egy kisbusszal pillanatok alatt kiértünk a reptérre.
Itt az állapot kaotikus. Tömeg, lökdösődés, 3-4 motozás, mire a gép közelébe engednek bennünk.
A légijármű állapota nem túl bizalomgerjesztő. Ütött kopott, több helyen ragasztószalaggal volt megerősítve. Beszállhatunk, a gépen még fél órát fojtathattuk a reggeli alvást, mikor visszavittek bennünk a váróba, egy hosszabb pihenőre. Ismét mehetünk a gépre, természetesen motozás után. Helyfoglalás, cukorka, és már bőgnek a motorok. Gyorsan a levegőbe emelkedünk, de hamarosan visszafordulunk. Ki idő múlva mégis behúzza a futókat pilótánk, és látszólag az utunkon haladunk.
Indulás elött

Ez mégsem így lehetett, mert visszaértünk a repülőtérre, és leszálltunk. Újra pihenés, beszélgetés, fotózás a váróterem. Lehet, hogy ezeket a visszatéréseket a helyi büfés szervezi?
A gépünk 3 szerelő veszi kezelésbe, több nagyobb darabja az aszfaltra kerül. Várjuk a fejleményeket, és gondolkozom, a gépen legyen nálam duck-tapet?
11 óra környékén jártunk, mikor ismét kivittek bennünk, de most egy másik géphez. A csapat bizalmatlan. A másik gép mellettünk még mindig darabokban. Felbőg a motor, emelkedünk. Pilótáinkból sugárzik a nyugalom, nem úgy, mint a légi kísérőnkből. Gyanúsan sokszor vet keresztet. Horváth Tibinek panaszkodik, nagyon fél a repüléstől. Ő bennfentes, lehet, hogy tud valamit?

Beérünk a hegyek közé, csúcsok, mély szakadékok, folyóvölgyek felett repülünk. A látvány elragadó, gondolataim már nem a gépen járnak.
Fél óra múlva Luklában vagyunk. Itt még a kifutópálya is különleges. Rövid, keskeny, és erősen lejt. Az elején egy szakadék, végén sziklafal. Itt a pilóták csak egyszer hibázhatnak. A mienk profi, simán letett bennünk.
Ut közben

Ebéd után gyalog indulunk tovább. Phagding megyünk, ahol átmeneti szállásban töltjük az éjszakát. Terveink szerint reggel fojtatjuk utunk az Everest alaptábor felé.


English version - translator Gex (c)
We woke up early, 4am. My room mate Feri Kelemen made a joke about the set off in Nepal, that it could be at 1PM although we planned it to 5 AM. I just hoped he was wrong.
After the light breakfast we set off with all our equipment to the airport with a van, which did not take so long. Here the airport is chaotic. Crowd, jostling, and 3-4 body-searches till we could get to the plane.
The condition of the airplane is worrying. It's battered, and some places are strengthened with tape. We got ourselves in, and then we could continue the sleep for half an hour, until we were sent back to the terminal for a longer break. Finally the boarding started again after another body-search. We took the seats and the candies, and the engines have been started up. We took off, but soon we turned back. After a short time the gears were pulled up, so it seemed like we were on our trip, but we went back to the airport and landed. Back to the terminal, took some photos during a conversation, and we could relax again. Probably the airport cafeteria organized this turn back, did it?
Three mechanics took our plane, and bigger pieces have taken out to the ground. We have been waiting to see which way the cat jumps, and thinking if I should have a duck-tape with me on the plane?
It was around 11 o'clock when we were taken out to the plane again, but this time it was a different one.
The group was insecure now. The previous plane was next to us, still in pieces. The engines have started up, and we were gaining height. Our pilots were confident unlike the stewardesses. They were making crosses way too many times. She was complaining to Tibi Horvath, that she is afraid of flying. He might be an insider, probably he knows something.
We were between the mountains, peaks, ravines, flying in valleys. The sight is astonishing; my mind was way off the plain. After half and hour we were in Lukla. Here the landing strip is even special. Short, thin, and strongly pointing downwards. It Starts with a ravine, and ends with a cliff. The pilots can only make a mistake once, although our pilots could easily land.
After lunch we set off on foot. We are heading to Phagding, where we'll have temporary accommodation.
Our plan is continue our trip in the morning to the Everest basecamp.

No comments:

Post a Comment