Sunday, April 17, 2011

Utunk Pheriche falucskába - 4200 méter

Pheriche Buthista kolostor bejárata, háttérben a Lhotse
2011 április 17. 13:56 zulu

Reggel meglátogattuk a Buddhista kolostort, ahol jelen lehettünk az istentiszteleten.
A nap a magas hegyek mögül kicsit későn bújt elő, sugarai vakítóan tükröződtek vissza a havas csúcsokról. A tiszta, gondozott kolostorudvart minden oldalról magas hegyek ölelik.
A magasságunk 3800 méter. Az itt lakók kertjeikben saját ellátásukra növényeket termesztenek, még fóliasátrat is találtam.
Elindulunk következő állomásunk, Pheriche irányába.
Bár az élményt átadni lehetetlen, az út minden perce gyönyörű. Azt kívánom, lehessen valaha részetek, legalább egy alaptábori treking túrában. Alattunk a völgyben hatalmas kövek közt zubog a víz. Ha felfele nézünk, 7-8000 méteres hegyek fehér csúcsainak sokaságát látjuk, melyek ahogy haladunk, eltűnnek, előbukkannak, más-más arcukat mutatják. Ragyogó napsütésünk van.

Pheriche Buddhista szentély

Egy vendégházban ebédezünk. Ez a hely messze alul múlja  higiéniában az eddigieket. Kellemetlen szag van az étkezőben, a konyha rendetlen, piszkos. Szerencsére az étel ízletes.
Délután már a felhők játékában gyönyörködhetünk a csúcsok körül. Már a szél is feltámadt, lehűlt a levegő. Pheriche települést 4 órára értük el.

Pheriche. Imakövek, Buddhista kolostor udvar

Magasságunk 4200 méter. A falut körülzárják a hegyek. A település mellett folyik egy kis patak. A házak önellátóak. A víz a patakból jön a gravitáció segítségével. Az áramot nap és szélenergiával termelik. És itt már több száz éve feltalálták a passzív házat, persze vastagabb takarót használnak. Az épületek kőből, fából épültek.
Pheriche

Nincs rádiótelefon lefedettség, de műhold segítségével internet kávézó is üzemel. Erre már nagy kincs az energia, aranyárba mérik. Elég nehézkes megoldanunk az eszközeink töltését.
A faluközpontban emlékmű áll a Mont Everest mászása közben elhunytak tiszteletére. Egy kettévágott gúla csillogó saválló anyagból. A közepén nevek hosszú sora több oszlopban.
Sándor Gábor 17 okt 2001 Hungarian
És sok-sok üres tábla...
( A Magyar Millenniumi Mount Everest Expedíció  2001-ben  7800 m-ig jut az északi gerincen, elveszítik Dr. Gárdos Sándort.  A táblán valószínüleg hibásan van fenn a neve - a szerk. )

Víz hajtású imamalom

3 comments:

1. Elírták Dr. Gárdos Sándor nevét?

ReplyDelete
  2. Igen, valószínüleg ez történt. Megjegyzésben beszúrtam helyesen. Köszönöm a kiigazítást.
    A szerk.

3. Azon a poston amit április 19-i keltezésű, rajta van az emlékműről készült kép. Az egyiken jól látszanak a nevek. Látható, hogy ott jól írták Gárdos Sándor nevét. (Nem Gábor hanem Gárdos.)